Wat zijn de belangrijkste ‘ingrediënten’ van een startende ondernemer in de kinderopvang?
Wat zijn de belangrijkste ‘ingrediënten’ van een startende ondernemer in de kinderopvang?
Stel, je hebt een prachtig idee en wilt graag een onderneming beginnen in de kinderopvang. Wat helpt jou dan om van jouw idee werkelijkheid te maken? Wat zijn de ‘ingrediënten’ van een veelbelovende startende ondernemer? Mijn kijk hierop bespreek ik in deze blog.
In mijn eerste blog van begin december schreef ik over Mirjam*, een startende onderneemster in de kinderopvang die ik begeleid. Ik ben zelf ook maar liefst drie keer met een eigen onderneming gestart, waaronder in de kinderopvang. In 1997 begon ik samen met vriendin Anita met kinderdagverblijf Poppejans in Zwolle, veertien jaar later, in 2011, zette ik M-coaching op en eind oktober van vorig jaar ben ik begonnen met Marcato Coaching, voor pedagogisch coaching, training en interim-management. De afgelopen jaren heb ik ervaren dat er een paar cruciale ‘ingrediënten’ zijn die bepalend zijn voor of jouw onderneming een succes zal worden.
Belangrijkste ‘ingrediënten’ van een startende ondernemer
De universeel belangrijkste ‘ingrediënten’ van een startende ondernemer zijn:
- ambitie met de daarbij behorende visie en missie, en
- enthousiasme en doorzettingsvermogen
Ambitie met de daarbij behorende visie en missie
Voordat Anita en ik met Poppejans begonnen, was er nog geen flexibele kinderopvang in Zwolle. Ik werkte zelf in de jeugdhulpverlening en had wisselende diensten. Anita werkte met groepen kinderen met een verstandelijke beperking en had ook met wisselende werktijden te maken. In Zwolle waren veel zorginstellingen en hadden dus veel mensen onregelmatig werk. Die gezinnen konden geen gebruik maken van de kinderopvang, omdat er geen rekening gehouden kon worden met die onregelmatigheid. Hier liep ik zelf ook erg tegenaan in mijn zoektocht naar kinderopvang toen ik zwanger was van mijn zoon, Patrick. Want tja, ook al had mijn partner een keurige kantoorbaan, we hadden wel op wisselende dagen en dagdelen in de week opvang nodig. En dat kon niet in Zwolle. Dat wilden Anita en ik mogelijk gaan maken.
En toen kwamen de vragen: Hoe gingen we de kinderopvang vormgeven? Wat wilden we betekenen voor de kinderen die we zouden gaan opvangen? Het was 1997 en de Wet Kinderopvang van 2005 met haar pedagogische doelen en interactievaardigheden bestond toen nog niet. Welke visie hadden Anita en ik eigenlijk op opvoeden en opvoeden binnen de kinderopvang?
We begonnen dan ook eerst met hierover te praten en e.e.a. op papier te zetten. Dat werd ons pedagogisch beleid, de richtlijnen die wij gingen hanteren in de omgang met de kinderen en die als leidraad zouden gelden voor het handelen van onze toekomstige medewerkers. Vooral liefdevol emotionele veiligheid bieden, gezelligheid en samen leuke dingen ondernemen met de kinderen vonden we het belangrijkst. Ook geloofden we in de traditionele drie R’s: rust, regelmaat en reinheid.
Zelf ben ik 13 jaar directeur-eigenaar geweest van kinderdagverblijf Poppejans. We begonnen met één groep en na 13 jaar hadden we twee nieuwbouwlocaties met bij de ene twee en bij de andere drie groepen. Beide locaties zaten in een zorgcentrum.
Naast dat er vaste dagen opvang werd afgenomen door ouders, reserveerden we altijd plekken voor flexibele opvang. Ouders waren erg blij met ons en zijn dat nog steeds. Poppejans bestaat namelijk nog steeds, maar dan onder een andere naam. Zelfs veel medewerkers werken er nog steeds. Een geslaagd concept waar ik super trots op ben.
Iedere geslaagde ondernemer heeft een bepaalde drive om een eigen onderneming te starten. Zo ook Mirjam, over wie ik vertelde in mijn eerste blog. Ze heeft een mooie ambitie met een prachtige visie en missie, uniek in Nederland. Ik geloof dan ook helemaal in het slagen van haar onderneming.
Enthousiasme en doorzettingsvermogen
Maar alleen met ambitie en een goed verhaal kom je er niet. Als startende ondernemer in de kinderopvang moet je ook enthousiast zijn en een grote dosis doorzettingsvermogen hebben. Jouw enthousiasme straal je uit naar eenieder met wie je in contact komt en aan wie je vertelt wat je gaat doen. Enthousiasme en een goed verhaal werkt aanstekelijk en wordt gespiegeld op jouw gesprekspartner, die op zijn of haar beurt ook weer enthousiast raakt over jouw plan en daar verder over gaat vertellen aan anderen. Deze gesprekspartners worden ambassadeurs van jouw nieuw te starten bedrijf. Een sterk marketingmiddel!
Naast enthousiasme heb je ook een grote dosis doorzettingsvermogen nodig. Je hebt je namelijk te houden aan een hele hoop Wet- en regelgeving en je kan het zo gek niet bedenken of er is voor een situatie in de kinderopvang wel een regeltje bedacht: ‘Mag een baby een dekentje over in een bedje?’ ‘Ik heb een heel leuk speelgoedje gezien. Mag ik dat kopen voor de peutergroep?’ ‘Oudere broer van 11 jaar komt jonger zusje van 5 jaar ophalen van de BSO. Mag dat?’
Voorafgaand aan de start van jouw kinderopvang zal je ook de benodigde vergunningen moeten hebben. Je zult voor die aanvragen moeten betalen en er gaan termijnen overheen voordat een vergunning wordt verleend. Over de benodigde vergunningen vertel ik in een volgende blog meer. Door dit traject van vergunningaanvragen dien je je niet uit het veld te laten slaan. Je zult er dan ook de nodige dosis doorzettingsvermogen voor dienen te gebruiken.
Met Mirjam had ik een eerste kennismakingsgesprek van 1 ½ uur, waarin ik veel toelichting gaf op alle Wet- en regelgeving. Aan het eind van het gesprek vielen we stil. Ik vroeg Mirjam of ze het nog wel zag zitten om haar Buiten-BSO’s te starten: zo veel Wet- en regelgeving. Ik adviseerde Mirjam om een soort Pipi Langkous te zijn: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan.”
Een parallel gevoel hadden Anita en ik toen we KDV Poppejans startten: “We zien wel waar het schip strandt.” En het scheepje vaart nog steeds, met veel van dezelfde bemanning. Mirjam bezit het enthousiasme en doorzettingsvermogen van een startende ondernemer in de kinderopvang. Ook wat dat betreft heb ik er dus alle vertrouwen in.
“Gelukkige kinderen zijn kinderen die emotioneel veilig opgroeien”
Door als startende ondernemer in de kinderopvang enthousiast te zijn en een ambitie te hebben waar je helemaal in gelooft, neem je jouw klant, de ouder, serieus. Je wilt het beste voor de kinderen die door hun ouders aan jouw goede zorgen worden overgeleverd. Je wilt dat de kinderen gelukkig zijn in de kinderopvang. De basis van geluk is een emotioneel veilige omgeving. Met Marcato Coaching streef ik die emotionele veiligheid van kinderen na, want gelukkige kinderen zijn kinderen die emotioneel veilig opgroeien.
*Dit is niet haar echte naam. Vanwege privacy redenen noem ik haar Mirjam.